söndag 17 maj 2009

Indien





Har varit mycket krubbande i veckan. Har lyckats tajma in de sista tågen på en hårsmån och likt Macgyver dragit in buken och glidit in genom dörrarna. Sover alltid lite extra gott när man vet att man utnyttjat tiden maximalt. Fördelen med att komma sist på tåget och därmed få "dörrplats" är att man faktiskt har en sida av kroppen fri från andra passagerare. Igår trodde jag att jag var sist på tåget också. Men innan tåget han stänga dörrarna fann jag mig mitt i vagnen med ytterligare ett 20-tal något bedruckna japaner framför mig.
Japan är konstigt. Ibland känns det som Indien för att det kan vara så trångt. Men det är ordnat som ett svenskt idrottarrangemang. Och det känns amerikanskt stort och svulstigt när man åker längs gator kantade av reklam, McDonalds och bilförsäljare. Samtidigt som det är smått och trångt så fort man svänger av vägen. Folk klagar över lukter som jag inte känner men verkar vara helt oberörda av exempelvis pisslukten på toaletten. Konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar