måndag 30 mars 2009

Staying alive

Jag bugar och bockar och tackar för kommentarerna. Jättekul att läsa om vad som händer hemma i Sverige, även om det bara är ett müslibyte eller en spya på brallan! Har dock inte kommit på nått bra sätt att besvara dem, får kanske återgå till klassiskt mailande.
För några veckor skrev man i DN om en japansk robot som skulle kunna jobba inom äldrevården i och med att japaner blir allt äldre och de äldre blir allt fler. Kanske räddningen även för Sverige när all vårdpersonal veckopendlar till Norge. MEN, trots finanskris, varsel och lönesänkningar så fortsätter man i Japan med det extremt personalkrävande "lightsaber"-viftandet (nb. lightsaber är det fruktade lysande svärdet som folk går omkring och fajtas med i Starwars). Här i Japan är det dock inte fäktning som står på schemat, utan man hjälper helt enkelt till i trafiken och viftarna är överallt.

Exempel 1: En bil kommer ut ur ett parkeringshus. Jaha. Det blinkande svärdet åker fram, spärrar av trottoaren, blåser kanske lite visselpipa, vinkar förbi bilen, och släpper förbi gångarna igen med en liten bugning.

Exempel 2: Ett vägarbete pågår med att måla nya sträck på vägen. In med minst fyra viftande gubbar. Viftaren i början av arbetet har svärdet uppåt och viftar "kör inte här", två viftare står vid sidan av arbetet och viftar "kör här" och den sista viftaren står på slutet av vägarbetet och viftar med en liten lätt cirkelrörelse "nu kan ni köra på som vanligt" samtidigt som han (det är nästan alltid män) bugar.

I Sverige sätter vi upp en skylt med en texten "min pappa jobbar här". Sånt biter iaf på mig.

2 kommentarer:

  1. Längtar ännu mer efter Tokyo ju mer jag läser i din blogg. Det är nog inte fel att förberedas lite, på viftande svärd och annat spännande, så här innan vi kommer och hälsar på dig!

    SvaraRadera
  2. nu har jag läst i kapp alla inlägg =)
    jag minns inte hur dags vi pratade idag haha..jag har iaf cyklat med hunden i det underbara vårvädret, solen lyser idag =)
    sen åt jag havregröt och en apelsin..nu väntar jag på att magnus ska komma hem =)
    ha det så bra !!!

    SvaraRadera