torsdag 26 mars 2009

Våffeldag i guldmask

Jag tog tåget till Harajuku och trendspanade lite. För den oinvigde kanske inte Harajuku säger nått men man kan förklara det som Tokyos svar på Södermalm i Sthlm, eller Davidshall i Malmö. Ett område dit kidz drar för att spendera tid på Tjallamalla eller secondhand-butiker. Precis som förra gången jag var här, slås jag av hur inlärda rörelsemönster jag har och hur svårt det är att ändra på det. Med mitt svenska trendspanaröga är jag van att vrida huvudet 180° för att ha koll på utbudet. Funkar inte här! Affärer i minsta källarhåla som fått Fritzls skräckkällare att verka enkel att hitta i. Affärer på tredje våningen av vad man tror är ett vanligt bostadshus. Det blinkar och låter. Det är trångt och jag duckar för att inte få fler blåmärken i huvudet. Tar på mig mina 3D-glasögon, rör huvudet helt okoordinerat som en riktig indier, och njuter av det Harajuku som ger sig till känna.

Veckans tokyotrend: Gallonjackan. Har sett den i Sverige några gånger, men här är den överallt. Den ena färggladare än den andra. Mycket rosa. Tror för övrigt att rosa är vårens färg. Hittade förövrig den här frisören i Harajuku, Larson&Lange, släng er i väggen, nästa gång ska jag också klippa mig av nån med guldmask:


Bara för att man är i Japan så betyder inte det att de inte fått upp ögonen för en av Sveriges viktigaste och hemtrevligaste högtidsdagar, våffeldagen. Smaskade i mig våfflor som var frasigare än mina läppar efter 3 dagar utan vatten och sötare än ett helt sukett-packet, riktigt fint!



Efter att ha sträcksett första säsongen av Dexter (Hur snabbt fastnade jag inte Per?) stack jag till Yoyogiparken. Tokyos svar på Pildamsparken. Här kommer jag spendera en hel del tid i vår!

2 kommentarer:

  1. Kanonskoj att läsa dina reflektioner, Mertin! Fortsätt i denna anda!

    På sista bilden ser jag att du sitter utomhus med bara en skjorta på. Då drar jag slutsatsen att det är varmt och gott med dina mått mätt, dvs åtminstone 8-9 plusgrader...

    Är latex vattenavstötande precis som galon?

    Om du trodde att första säsongen var spännande, vänta då bara tills du sett den andra. För att inte nämna den tredje! Stabilt hjärta erfordras.

    SvaraRadera
  2. Hej darling!

    Superskoj att läsa dina strapatser! Bloggen är nu inlagd som en favorit.

    Reflektioner:
    - Hur gammal såg flygvärden ut att vara egentligen?
    - Smaskiga våfflor.
    - Får jag låna Dexter när du kommer hem?

    Kram på dig!

    Ps. Vi är uppsagda från lägenheten... Ds.

    SvaraRadera