lördag 14 november 2009

Rädda barnen

Skulle bara gå längs gå-gatan och spana in i butikerna för att se vad jag går miste om när jag försöker hanka mig fram någonstans under existensminimum. Helt fel person att komma fram till och lobba för att ge donationer till greenpeace, läkare utan gränser etc. I ögonvrån ser jag självklart hur den jämnårige snubben med pärmen med nån NGO-logo på utsidan försöker kana upp parallellt med mig och hoppas på att jag ska ha fem minuter över idag och sedan 100 kr över varje månad. Sorry killen. Hösten -09 är det inte en endaste serveringspersonal som fått så mycket som en enda skattefri krona av mig. Direkt taggarna utåt från min sida. Tänker: försök bli av med honom så fort som möjligt. Titta inte ens på honom.

- Vad vet du om barns lidande i världen?

Hade förberett svaret redan när jag såg att han fångat mig i ögonvrån.

- Jag är inte intresserad.

Blicken ner i backen. Fortsatte gå utan att göra minsta rörelse. Inser vad jag sagt. Dåligt dåligt samvete. Dålig människa. Dålig tajming. Barns lidande är hjärtskärande. Rädda barnen gav mig dåligt samvete. På en fredag då jag inte ville tänka.

2 kommentarer:

  1. Hooka upp med en serietecknare vettja och du skulle snabbt gå från existensminimum till höginkomsttagare (för att vara student)!

    Z

    SvaraRadera
  2. Har du inte ens dricksat bartenders när du beställt en Norrlands Guld? För jävligt, Mechdi, för jävligt...

    SvaraRadera